"Othello"
2012
CardGame
Wouter de Roo
Stan van der Voet
Theater play, Storytelling, Narrative, Bord en kaartspel, Game Design
We hebben hierbij geprobeerd om het stuk ‘Othello’ van Shakespeare om te zetten in een kaartspel. Het toneelstuk gaat over Othello, een Moor en leger-officier van het Venetiaanse rijk. Hij trouwt met de mooie Desdemona en daarnaast benoemt hij Cassio als zijn rechter hand in het leger. Jago vind zichzelf een betere rechter hand. Hij is jaloers op Cassio en kwaad op Othello. Eigenlijk is er maar één interessant karakter in het hele stuk: Jago.
Jago zet iedereen tegen elkaar op om zo Cassio’s baan te bemachtigen en Othello terug te pakken. Dit hebben we ook vertaald naar het kaartspel. Iedere speler is eigenlijk Jago. De overige karakters staan op het bord. Iedere beurt kiezen de spelers een karakter om zijn acties mee uit te voeren. (Ze beïnvloeden dus als het ware als Jago de overige karakters, en zetten deze tegen elkaar op). Het doel van het spel is macht verzamelen. Dit doe je voornamelijk door met een karakter een ander aan te vallen. Ook zijn er extra machtpunten te verdienen door je individuele opdracht uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is: Het karakter Othello moet eerder dood dan Cassio. Na vijf rondes (en +/- anderhalf uur verder) is het spel afgelopen. De speler met het meeste macht heeft gewonnen.